Naast een drukke baan als directeur van verhuisbedrijf Mondial R. Vlot & Zn. Verhuizingen, weet Jan Wouter Vlot al 14 jaar tijd vrij te maken om wekelijks een dienst te draaien als politievrijwilliger. Hoewel het twee totaal verschillende disciplines lijken, ziet hij veel overeenkomsten tussen het werk in de verhuisbranche en bij de politie. “Het gaat in beide sectoren om hetzelfde principe: een dienst verlenen en mensen ontzorgen. Dat maakt het vak zo mooi.”
Jan Wouter meldde zich aan nadat hij bij een wervingsactie van de politie een flyer in de brievenbus had ontvangen. “Ik vind het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Het is makkelijk om aan de zijkant te staan, maar je kunt ook zelf de handen uit de mouwen steken en aan de slag gaan.”
Na zijn aanmelding doorliep hij dezelfde selectieprocedure als een regulier agent. Vrijwilliger bij de politie word je tenslotte niet zomaar: ook van hen wordt verwacht dat ze stevig in hun schoenen staan, goed kunnen communiceren en zich niet snel uit het veld laten slaan. Om aspirant-vrijwilligers goed voor te bereiden volgen ze daarom dezelfde opleiding als reguliere agenten, alleen dan in deeltijd. Naast deze basisopleiding van drie jaar heeft Jan Wouter er later zelf voor gekozen om nog een vervolgopleiding van twee jaar te volgen. Een pittig traject, dat veel tijd en inzet vraagt van cursisten, maar wat uiteindelijk wel een prachtige vrijwilligersplek in het politieteam oplevert. Jan Wouter is door zijn jarenlange ervaring en bijscholing benoemd tot Senior GGP (gebiedsgebonden politiezorg), wat in feite betekent dat hij de functie van brigadier vervult.
Snel schakelen
Gemiddeld één avond in de week of op een zaterdag meldt hij zich in Gorinchem om vanuit het basisteam Lek en Merwede (onderdeel van de Eenheid Rotterdam) een dienst te draaien. Want hoewel het vrijwilligerswerk wordt genoemd, is het zeker niet vrijblijvend. Sterker nog: van een vrijwilliger wordt verwacht dat hij minimaal 260 uur per jaar meedraait bij de politie.
Gezien de opleidingen die Jan Wouter heeft gevolgd wordt hij breed ingezet tijdens de diensten. Samen met een collega agent wordt er gesurveilleerd, contact gelegd met bewoners en komen ze in actie na 112-meldingen. “Je moet er op voorbereid zijn dat je in verschillende, soms heftige situaties terecht kunt komen.” Dat loopt uiteen van assistentie verlenen bij verkeersongevallen en branden, tot het ingrijpen bij huiselijk geweld en ongeregeldheden in het uitgaansleven. “Je moet snel kunnen schakelen als je als vrijwilliger bij de politie werkt. Het belangrijkste is om je niet gek te laten maken door de omstandigheden, maar om de rust te bewaren. Als er heftige gebeurtenissen zijn, zoals een ernstig verkeersongeval, dan is er vanuit de politie goede begeleiding na afloop voor de betrokken agenten.”
Uiteraard zijn niet alle diensten zo heftig, maar zijn er ook geregeld rustige avonden. “Dan is er tijd om een praatje te maken met mensen op straat of om contact op te nemen met mensen na afhandeling van een melding. Het is een kleine moeite, maar het wordt heel erg op prijs gesteld. Het geeft veel voldoening om op die manier iets te kunnen betekenen voor een ander.”
Dienstverlening
De politie is erg betrokken bij haar vrijwilligers en zodoende heeft Jan Wouter de teamleiding een keer een rondleiding en presentatie gegeven in het verhuisbedrijf en verteld hoe er continu wordt gewerkt aan het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding daarvan is hij door de politie gevraagd als inspiratiespreker tijdens een bijeenkomst voor agenten van zijn team. Jan Wouter ziet veel overeenkomsten tussen het werk in de verhuisbranche en voor de politie. “Het is voor mensen belangrijk dat ze zich gehoord voelen en dat ze oprecht geholpen worden met een probleem. Het doel is in beide sectoren om mensen te ontzorgen. Je levert geen product, maar een dienst. En juist in de dienstverlening, de omgang met mensen, kun je het verschil maken.”
Sociaal ondernemerschap
Naast zijn vrijwilligerswerk bij de politie neemt hij ook zijn sociale verantwoordelijkheid als directeur in zijn bedrijf. “Dat doen we onder meer door te investeren in social return on investment: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven om aan de slag te gaan bij ons bedrijf. Hiervoor werken we onder meer samen met het Leger des Heils. Op deze manier hebben we twee mensen in vaste dienst kunnen nemen.”
Maar ook op een ander vlak wordt er samengewerkt met deze organisatie: zo worden de kledingzakken van het Leger des Heils uitgedeeld aan verhuisklanten. Het mes snijdt hiermee aan twee kanten: in plaats van spullen weggooien (wat veel gebeurt voor een verhuizing), worden kledingstukken hergebruikt door mensen die het hard nodig hebben.
Het interview met Jan Wouter Vlot is te lezen in de tweede editie van het relatiemagazine VRIENDELIJK van Mondial Movers. Bekijk het tijdschrift online.