Logo klantenvertellen.nl

9.0 score 100% aanbeveling

Duurzaam jaarverslag door MKB niet gewaardeerd

Mondial Movers 2 x winnaar Transparantiebenchmark.

Tekst overgenomen uit het duurzaamheidsmagazine TGTHR.

Het totale artikel is te lezen op de website van de duurzaamheidsrapporteurs

Twee keer wonnen ze met hun maatschappelijke jaarverslag de Kristalprijs voor midden- en kleinbedrijven. In 2011 en 2012. Verhuisbedrijf Mondial Movers is al sinds 2005 bezig met duurzaamheid en deze ‘Oscars voor transparante maatschappelijke verslaggeving’ waren een beloning voor hun inspanningen op dit gebied. Het ministerie van Economische Zaken reikt de Kristalprijs ieder jaar uit aan het beste duurzaam jaarverslag uit de Transparantiebenchmark, een jaarlijks onderzoek naar maatschappelijke verslaggeving in Nederland. Directeur Tom Stuij is er trots op en gelooft ook in verslaggeving, als verantwoordingsmiddel richting stakeholders. Maar ook als richtinggevend instrument voor de verdere beleidsontwikkeling. ‘Transparantie loont echt, daar ben ik van overtuigd.’

Toch blijkt in de praktijk dat slechts weinig organisaties uit het midden- en kleinbedrijf het voorbeeld van Mondial Movers volgen. Nog geen tien bedrijven van vergelijkbare grootte lieten jaarlijks hun verslag beoordelen. In 2013 besloot het ministerie daarop dat het MKB niet langer kon meedoen met de Transparantiebenchmark. De benchmark is nu nog uitsluitend bestemd voor grote organisaties. ‘Eeuwig zonde’, noemt Stuij dat besluit.

Bied MKB een podium

Jos Reinhoudt, kennismanager bij MVO Nederland, heeft zich de afgelopen jaren verdiept in hoe het MKB omgaat met jaarverslaggeving. Net als Tom Stuij vindt hij het een gemiste kans dat het midden- en kleinbedrijf geen podium meer heeft om te laten zien hoe duurzaam en transparant ze opereert. ‘Al begrijp ik de beslissing wel’, vertelt Reinhoudt. ‘Het geringe aantal deelnemers geeft geen representatief beeld. Bovendien is het kostbaar om een verslag te laten controleren door de consultants achter de Transparantiebenchmark.’

Led-lampje? In Duurzaam Jaarverslag!

Verhuisbedrijf Mondial Movers profiteerde zowel van de interne als van de externe voordelen van verslaggeving. ‘Het is goed voor je pr. Zeker in de beginjaren’, weet Tom Stuij nog. ‘Een led-lampje aanbrengen in je kantoor was al krantennieuws. Die tijd is nu voorbij. Ik zie het ook als instrument dat je verplicht om na te denken over je management. En het geeft inzicht in welke koers je moet varen.’ Het leidde ertoe dat Mondial Movers haar bedrijfsstrategie verlegde van de P van Planet naar de P van People. Stuij: ‘Dat wil niet zeggen dat we niks meer voor de planet doen, maar wij willen van toegevoegde waarde zijn voor onze stakeholders; onze medewerkers en klanten.’ Mondial Movers paste haar pay-off erop aan: de vriendelijke verhuizer.

Tip van Mondial Movers

Voor haar verslaggeving gebruikte Mondial Movers de GRI-richt­lijnen. Toegegeven, een hele exercitie. Een tip van Tom Stuij: ‘Maak gewoon eerst een goed duurzaam jaarverslag en leg daarna de richtlijnen ernaast. Kijk vervolgens wat je kunt aanvullen. En beantwoord daarbij alleen de vragen die je begrijpt.’ Wat Mondial Movers hielp, was de implementatie van het ISO 26000-managementsysteem die het bedrijf al eerder had doorlopen. ‘Daardoor was al veel management-informatie bekend.’

Duurzaam Jaarverslag

Duurzaam Jaarverslag gaat over de drie P’s