Logo klantenvertellen.nl

9.0 score 100% aanbeveling

Zorgverhuizer Mondial Movers: een baken van rust voor cliënten

Achter de schermen keihard doorwerken, maar in het bijzijn van bewoners rust uitstralen en de tijd nemen voor een praatje. Zorgverhuizer Johan Spaans van Mondial Movers weet door zijn jarenlange ervaring als geen ander wat er nodig is bij het verhuizen van zorginstellingen. “Wij begrijpen dat een verhuizing voor deze doelgroep zeer ingrijpend is en doen er alles aan om mensen te kalmeren.”

zorgverhuizer
Zorgverhuizer Johan Spaans.

Mondial Movers verzorgt verhuizingen voor uiteenlopende zorgorganisaties: van zorgcentra voor mensen met dementie, tot verslavingszorg en gesloten jeugdinstellingen. Verhuizingen in deze sector vereisen een specifieke aanpak vanwege de uiteenlopende zorgvragen van de cliënten: alles moet soepel verlopen zodat er zowel op de oude als de nieuwe locatie alle benodigde zorg kan worden verleend. Verhuizers moeten ervoor zorgen dat alles zo geruisloos mogelijk overgeplaatst wordt. Juist in de zorgsector is het belangrijk dat verhuizingen geen vertraging oplopen: een verhuizing is al stressvol genoeg voor bewoners of cliënten.

Vertrouwd gevoel

Hoewel er meestal voor wordt gezorgd dat bewoners en cliënten op de dag zelf elders activiteiten hebben, gebeurt het ook wel eens dat ze aanwezig zijn op de verhuisdag. “Wij houden rekening met mensen en proberen ze aan het begin van de verhuisdag gerust te stellen. We nemen de tijd om ons voor te stellen en een persoonlijke band op te bouwen”, vertelt zorgverhuizer Johan Spaans van Mondial Verhuisbedrijf Henneken (één van de 19 Mondial verhuisbedrijven).

“Het belangrijkste is om je te verplaatsen in de klant. Voor mensen die op leeftijd zijn is het ingrijpend om je vertrouwde omgeving te verlaten en naar een nieuwe woning over te gaan. Vaak hebben ze door de jaren heen allerlei spullen verzameld waar ze een emotionele band mee hebben. Wij garanderen ze dat we daar met respect mee omgaan en vragen altijd even of er nog zaken zijn waar we extra op moeten letten. Het is voor mij belangrijk dat klanten zich veilig voelen op de verhuisdag en geen stress ervaren. Wij letten er dan ook bewust op dat we zelf rust uitstralen en niet gejaagd aan de slag gaan. Mocht er onverhoopt iets tegen zitten op de verhuisdag, dan laten we dat absoluut niet merken aan de klant, maar lossen we het zelf zo snel mogelijk op.” In de nieuwe woning wordt bovendien geprobeerd om de kamer zoveel mogelijk op dezelfde manier in te richten, zodat het meteen een vertrouwd gevoel geeft voor bewoners.

Opleiding Zorgverhuizer

Om alles in goede banen te leiden bij deze complexe verhuizingen heeft Mondial Movers een aantal jaar geleden haar eigen opleiding tot Zorgverhuizer ontwikkeld. Medewerkers leren hierin meer over de verschillende ziektebeelden die ze tegen kunnen komen en hoe ze daarmee om moeten gaan. Ze weten daardoor wat ze kunnen verwachten en houden er bij hun werkzaamheden rekening mee dat ze niet ‘in de weg’ lopen. “Je moet erop voorbereid zijn dat cliënten wel eens stemmingswisselingen kunnen hebben. Mensen met dementie kunnen een goede dag hebben en vrolijk zijn, maar het kan ook het tegenovergestelde zijn: dat ze boos en verdrietig zijn (soms zelfs agressief) en zich op jou af reageren. Als zorgverhuizer leer je dat je niets persoonlijk op moet vatten. Maar dat je zelf degene moet zijn die te allen tijde rustig blijft.” Voorafgaand aan een verhuizing wordt er een gedetailleerd draaiboek opgesteld, waardoor de verhuizers precies weten wat ze kunnen verwachten en of er cliënten of situaties zijn waar ze rekening mee moeten houden.

Mondial Movers heeft zich mede door deze aanpak ontwikkeld tot dé zorgverhuizer van Nederland. Johan: “We werken hier met een ervaren ploeg verhuizers die allemaal een passie hebben voor het vak. Het niveau is heel hoog: we willen mensen het beste geven wat we hebben.”

zorgverhuizer