Logo klantenvertellen.nl

9.0 score 100% aanbeveling

Verhuizen naar een kleinere woning: tips van een ervaringsdeskundige

Als je gaat verhuizen zou je het liefst alles wat je hebt mee nemen naar de nieuwe woning. Helaas lukt dat niet in alle situaties. Zo kan het voor senioren die van een grote woning naar een kleiner huis of appartement gaan, bijzonder lastig zijn om keuzes te maken wat er wel en niet mee gaat. Verhuisbedrijf Mondial Eduard Strang: “We willen zo graag onze klanten in laten zien dat het belangrijk is om al vroeg te starten met het uitzoeken van de inboedel. Hoewel dat in het begin nog lastig is, merken mensen vaak na afloop hoe bevrijdend het is om met minder spullen te leven.”

kleiner wonen

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd!

Het verhuisbedrijf uit Vught heeft in de praktijk regelmatig gezien dat senioren pas erg laat beginnen met het maken van keuzes: wat gaat er wel en niet mee? “Je krijgt nu eenmaal niet de inhoud van bijvoorbeeld een villa, drie verhuiswagens vol, in een woning waar eigenlijk nog niet één verhuiswagen gelost kan worden. Het besef dat niet alles meegenomen kan worden is in het begin emotioneel gezien moeilijk voor mensen: ze moeten noodgedwongen afscheid nemen van spullen die ze misschien al jaren in huis hebben,” vertelt Mathijs Keukelaar van Mondial Eduard Strang Verhuizingen. Het verhuisbedrijf probeert mensen hierin zo goed mogelijk te ondersteunen en ze op het hart te drukken om al vroeg te beginnen met dit proces. De praktijk leert dat mensen na afloop alleen maar opgelucht zijn: ook met minder spullen voelen ze zich gelukkig.

Verzamelaar

Eén van de klanten van Mondial, Liesbeth de Vries, kan hierover meepraten. Zij verhuisde onlangs van een grote boerderijwoning naar een kleinere eengezinswoning. “Ik heb 43 jaar lang op deze plek gewoond en je merkt gewoon dat je huis door de jaren heen vol stroomt. Ik ben een verzamelaar en heb van alles heel veel (zoals serviesgoed). Daarnaast had ik jarenlang mijn eigen bedrijf aan huis waarbij ik maquettes maakte voor architectenbureaus. Voor mijn werk bewaarde ik kleine spulletjes omdat het wellicht van pas zou komen bij het maken van een ontwerp. Daarnaast had ik veel materialen als hout, papier en karton in opslag en natuurlijk alle gereedschappen die ik nodig had voor mijn bedrijf. Los daarvan stonden er ook aardig wat spullen van erfenissen in mijn huis. Die heb ik altijd bewaard omdat je dat nu eenmaal niet zomaar weg wilt doen”, vertelt mevrouw De Vries. “Mijn huis stond dus behoorlijk vol. Toen ik besloot om te gaan verhuizen was ik me ervan bewust dat ik flink moest gaan opruimen.”

Goede doelen

Aanvankelijk wist ze niet goed waar ze moest beginnen: het opruimen ging daardoor met kleine stapjes. Vanuit het overvolle tuinhok werden er bijvoorbeeld een paar items naar de kringloop gebracht. In de maanden die volgden nam ze van steeds meer spullen uit haar huis afscheid. Hoewel een deel naar de kringloop ging, werd er voor de meeste items een andere bestemming gevonden. Zo heeft ze één keer een brocante vanuit haar huis gehouden, waarmee ze veel verzamelaars blij heeft kunnen maken. Daarnaast heeft ze diverse goede doelen kunnen helpen. Zo doneerde ze haar textiel onder meer aan een atelier waar mensen met een beperking werken.
Hoewel het een hele puzzel is geweest wat ze wel en niet mee wilde nemen, is ze inmiddels helemaal gesetteld in haar nieuwe huis. “Voor mensen die in dezelfde situatie zitten als ik zou willen adviseren om voldoende tijd in te plannen om je hele inboedel uit te zoeken. Je kunt er eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen. Daarnaast zou ik sneller ‘hulptroepen’ inschakelen: zij kunnen je helpen met het maken van keuzes.”

Opruimen

Mondial Eduard Strang Verhuizingen geeft mensen het advies om minimaal twaalf weken voor de verhuizing te beginnen met opruimen. “Het is belangrijk om dit kamer voor kamer op te pakken, en niet meerdere ruimtes tegelijk te willen doen. Dat zorgt alleen maar voor onrust en je verliest het overzicht. Na de eerste opruimronde door alle vertrekken kan de overtollige inboedel afgevoerd worden. Vaak kunnen wij als verhuisbedrijf hierin een rol spelen. Wij hebben namelijk contacten met goede doelen waar delen van inboedels aan geschonken kunnen worden voor de verkoop (zoal de Vincentiusvereniging).” Mevrouw De Vries vult aan: “Als spullen een tweede bestemming krijgen en je kunt er andere mensen blij mee maken, dan is het helemaal niet zo moeilijk om afscheid te nemen.”