Logo klantenvertellen.nl

9.0 score 100% aanbeveling

Jubileum: 10 jaar elektrisch verhuizen

Het is een bijzonder jubileumjaar voor Mondial Aad de Wit Verhuizingen. Op 11 oktober 2021 is het precies 10 jaar geleden dat de allereerste elektrische verhuiswagen (ter wereld!) in gebruik werd genomen. Sindsdien is er een beweging op gang gekomen waarbij er in diverse regio’s steeds vaker wordt gekozen voor een milieuvriendelijk alternatief voor de ‘ronkende wagens’. “We zijn er trots op dat we dit in gang hebben gezet”, blikt Carel Kuijper terug op het afgelopen decennium.

10 jaar elektrisch verhuizen Mondial Aad de Wit Verhuizingen
Bijzonder jubileum: 10 jaar elektrisch verhuizen.

In het straatbeeld zijn de afgelopen jaren steeds meer elektrische voertuigen te zien. Niet alleen personenauto’s, maar ook ondernemers kiezen vaker voor wagens en busjes die stilletjes en energiezuinig rijden. Zo hebben Mondial bedrijven uit diverse regio’s geïnvesteerd in elektrisch vervoer. Momenteel bestaat het wagenpark van Mondial Movers uit: 11 elektrische verhuiswagens, 13 elektrische bestelwagens en 13 elektrische personenauto’s.
Tien jaar geleden was die situatie nog heel anders. Elektrisch rijden stond in de kinderschoenen: het was duur, er waren twijfels over de actieradius en het gebrek aan laadvoorzieningen maakte het ook niet makkelijk om de stap te maken.

Elektrische verhuiswagen

Voor Carel Kuijper en Jan Laan van het Amsterdamse verhuisbedrijf Mondial Aad de Wit was dit echter geen reden om op te geven. Carel had in 2007 het bedrijf van zijn vader overgenomen en was op zoek naar iets dat onderscheidend zou zijn voor de verhuisbranche. Vanuit een passie voor duurzaamheid werd een start gemaakt om de CO2-footprint van het bedrijf in kaart te brengen. Met de dagelijkse verhuizingen is de uitstoot aanzienlijk en dat moest veranderen. “Ons streven was om het meest duurzame verhuisbedrijf ter wereld te worden.”
Waar de zorg om het klimaat anno 2021 breed gedeeld wordt door de samenleving, was dat destijds wel anders. Grote groepen twijfelden over de vraag of er überhaupt sprake was van klimaatverandering en de invloed van de mens hierop. Vanuit klanten werd er ook nog niet gevraagd om een elektrische verhuiswagen. “De stap die wij wilden zetten leidde tot onbegrip vanuit de verhuisbranche. ‘Een verhuiswagen moet ronken’, was een veelgehoorde opmerking. Mensen zagen de ernst van de situatie nog niet in. Nu zien gelukkig veel meer mensen dat er echt wat moet veranderen. Je kunt de klimaatcrisis niet negeren.”

Wereldprimeur

Met dank aan de stichting DOEN en Greenchoice kon de droom van Mondial Aad de Wit voor de eerste elektrische verhuiswagen werkelijkheid worden. All Green Vehicles bouwde vervolgens de eerste verhuiswagen om tot een milieuvriendelijk exemplaar. Tijdens de feestelijke onthulling was onder meer de toenmalig directeur van MVO Nederland, Willem Lageweg, aanwezig. Gasten die met het openbaar vervoer kwamen werden, geheel in stijl, met een elektrisch busje opgehaald. De wereldprimeur leidde tot veel aandacht in de media, zowel uit binnen- als buitenland. Een Vlaamse cameraploeg stond op de stoep, er werd een interview gegeven in Koffietijd en in het programma ‘Echt waar?!’ van Jack Spijkerman werd er een item aan besteed.

De investeringen bij Mondial Aad de Wit Verhuizingen zijn niet alleen beperkt gebleven tot elektrische verhuiswagens, maar inmiddels zijn er ook elektrische busjes en personenauto’s voor het personeel. Daardoor kan er een 100% milieuvriendelijke verhuizing aangeboden worden.
Het streven is altijd geweest om de kennis rondom elektrische verhuiswagens te delen. “Het is tof dat wij de primeur hebben gehad, maar het is nooit onze bedoeling geweest om de kennis voor onszelf te houden.” Met andere woorden: toen een ander verhuisbedrijf uit Amsterdam vroeg om meer informatie werden ze uitgenodigd om langs te komen. “Dat is omdat wij oprecht geloven dat het anders moet. Als ik alle kennis en ervaring voor mezelf hou, dan helpt dat niet. Het is mooi om te zien dat het nu breed gedragen wordt door de branche én dat we ook bij klanten zien dat er steeds meer vraag naar is.”